Klachtenregeling
Waar mensen samenwerken, kunnen dingen misgaan. Als ouder kan je ontevreden zijn over zaken die de school betreffen. In de meeste gevallen is het verstandig om in een vroeg stadium contact op te nemen met de leerkracht, IB-er of directeur. Vaak kan in goed overleg een oplossing worden gevonden.
Kom je er via deze weg niet uit of is de klacht ernstig van aard? Dan kan je terecht bij een interne vertrouwenspersoon op school. Zij geven je informatie over mogelijke vervolgstappen. Elke school heeft één tot twee interne vertrouwenspersonen, meestal een personeelslid en soms ook een ouder. Hun gegevens staan in de schoolgids en op de website van de school. Ze krijgen jaarlijks nascholing over het begeleiden van klachten.
Serieuze klachten en melding bij het bestuur
Bij ernstige klachten, zoals seksuele intimidatie, pesten of discriminatie, kun je contact opnemen met een externe vertrouwenspersoon. Bij vermoedens van zedendelicten is het personeel verplicht dit direct te melden bij het bestuur, dat vervolgens aangifte moet doen. In zulke gevallen verwijzen de interne vertrouwenspersonen direct door naar de externe vertrouwenspersoon.
Indienen van een formele klacht
Wanneer overleg op schoolniveau geen oplossing biedt, kan een formele klacht worden ingediend bij het bestuur van Amstelwijs of bij de klachtencommissie.
Belangrijk: Volgens de klachtenregeling doorloop je eerst de volgende stappen voordat je een formele klacht indient:
- Overleg met de betrokkene
- Bespreking met de directie
- Contact met de interne of externe vertrouwenspersoon
- Indienen van een formele klacht bij het bevoegd gezag of de klachtencommissie
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en onderzoekt of bemiddeling mogelijk is. Zij begeleidt je indien nodig verder in de procedure en kan ondersteunen bij het indienen van een klacht bij het bestuur of de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht, ook na beëindiging van haar taken.
Contactgegevens externe vertrouwenspersonen:
Wendy Schoegje (06-52123253) van Adviespraktijk David en Van Wezel
Indienen van een formele klacht
Een formele klacht moet schriftelijk en ondertekend worden ingediend bij:
Amstelwijs
T.a.v. dhr. H. van Velzen
Kalkbranderij 2
1185 ZX Amstelveen
Tel: 020-4262460
E-mail: info@amstelwijs.nl
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
T.a.v. de secretaris onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel: 030-2809590
Fax: 030-2809591
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur
Voor onafhankelijk advies bij bijvoorbeeld pesten, ongewenste intimiteiten of discriminatie kun je terecht bij de vertrouwensinspecteur. Zij zijn bereikbaar tijdens kantooruren via: 0900 - 111 3 111
De vertrouwensinspecteur kan adviseren over het vinden van een oplossing of het doen van aangifte.
Meer informatie over de klachtenregeling:
Klachtenregeling Amstelwijs (versie 19 november 2024)
Samenvatting klachtenregeling Amstelwijs (versie 19 november 2024)
